Μην το κάνεις όπως η Toblerone #MindTheGap


ierax analytix

Οι παρασκευαστές της ελβετικής σοκολάτας Toblerone θα καταργήσουν την τελευταία εκδοχή της, με τα μεγάλα κενά ανάμεσα στα διάσημα τρίγωνα κομμάτια της, όπως αναφέρει στην ιστοσελίδα του το BBC.

Η εκδοχή αυτή κυκλοφόρησε το 2016 με στόχο να μειώσει το βάρος της σοκολάτας αλλά συγκέντρωσε αρνητικά σχόλια με κάποιους να την παρομοιάζουν με σχάρα ποδηλάτου.

Η παρασκευάστρια εταιρεία Mondelez International, η οποία εδρεύει στις ΗΠΑ, δήλωσε ότι το νέο σχήμα δεν αποτελούσε την “τέλεια μακροπρόθεσμη απάντηση” για τους πελάτες της.

Τώρα σχεδιάζει να αυξήσει το σημερινό της μέγεθος -από συσκευασία των 150 γραμμαρίων σε συσκευασία των 200 γραμμαρίων – και να επαναφέρει το κλασικό της σχήμα.

Όταν η σοκολάτα κυκλοφόρησε με την νέα της μορφή, η παρασκευάστρια εταιρεία το απέδωσε στην αύξηση του κόστους των συστατικών της και επισήμανε ότι θα έπρεπε να επιλέξει ανάμεσα στο να αλλάξει την εμφάνισή της ή να αυξήσει την τιμή πώλησής της.

Όπως δημοσίευσε η Καθημερινή στην έντυπη έκδοση της τότε, στο «τριγωνικό» οικοδόμημα της Toblerone –η οποία ανήκει πλέον στη Mondelez International– είχε γίνει μεγάλο θέμα στη Βρετανία, καθώς θύελλα αντιδράσεων είχε ξεσηκώσει η απόφαση της εταιρείας, στην προσπάθειά της να διατηρήσει χαμηλά την τιμή του προϊόντος, να πειράξει το παραδοσιακό σχέδιο, μεγαλώνοντας τα κενά, τις κοιλάδες, μεταξύ των κορυφών. Kαι με αυτόν τον τρόπο να μειώσει το βάρος της σοκολάτας.


ierax analytix

Είχε γίνει κακός χαμός. Τότε η Toblerone ήταν τρίτη είδηση στο BBC μετά τις αμερικανικές εκλογές και την Αμερικανίδα ηθοποιό Μέγκαν Μαρκλ – σύντροφο (τότε ακόμη) του πρίγκιπα Χάρι. Στα social media έγιναν από παράπονα μέχρι ειρωνικά σχόλια και στο Twitter το hashtag #MindTheGap (προσοχή στο κενό) έκανε θραύση. Μα τόσος θόρυβος για μια σοκολάτα;

Λίγη ιστορία…Βρισκόμαστε στο 1908. Ο Θίοντορ Τόμπλερ (Theodor Tobler) και ο ξάδελφός του Εμίλ Μπάουμαν (Emil Baumann) έχουν μια καταπληκτική ιδέα: Να φτιάξουν μια σοκολάτα γάλακτος με νουγκάτ (δηλαδή ένα μείγμα με αμύγδαλα, μέλι και ασπράδι αυγού) που θα έχει μακρόστενο σχήμα, αλλά επιπλέον θα διαθέτει «κοιλάδες» και ψηλές «κορφές».

Φυσικά πρόκειται για τη διάσημη Toblerone. Λέγεται μάλιστα πως ο Ελβετός σοκολατοποιός Tobler, του οποίου το επίθετο συνδυάστηκε με τη λέξη torrone (σημαίνει νουγκάτ στα ιταλικά) και προέκυψε το γνωστό σε όλους brand name, εμπνεύστηκε το σχήμα από το βουνό Μάτερχορν, μία από τις ψηλότερες κορυφές των Αλπεων στα σύνορα Ιταλίας και Ελβετίας. Η ιδέα τους, κρίνοντας φυσικά από την πορεία του προϊόντος στον χρόνο, μπορούμε να πούμε ότι έσπασε τα ταμεία.

Και λίγη θεωρία…Πριν από αρκετά χρόνια, ο Calvin Hodock, καθηγητής Μάρκετινγκ και πρώην πρόεδρος της American Marketing Association, στο βιβλίο του με τίτλο «Why smart companies do dumb things» (Γιατί έξυπνες εταιρείες κάνουν χαζά πράγματα) είχε αναφέρει μερικά κλασικά πλέον παραδείγματα αποτυχημένων κινήσεων, που έγιναν για να διορθώσουν ένα πρόβλημα και κατέληξαν να δημιουργήσουν πολύ περισσότερα. Ενα απ’ αυτά –που έχει καταγραφεί ως η «γκάφα του αιώνα»– ήταν η απόφαση των στελεχών της Coca-Cola, στις αρχές της δεκαετίας του ’80, να αλλάξουν τη μυστική συνταγή της και να παρουσιάσουν μια πιο γλυκιά, τη New Coke, προκειμένου να ανακοπεί η τότε ανοδική πορεία της Pepsi. Tους επόμενους δύο μήνες, το τηλεφωνικό κέντρο της εταιρείας δεχόταν χιλιάδες κλήσεις την ημέρα από οργισμένους καταναλωτές που ήθελαν πίσω την παλιά γεύση. Tον τρίτο μήνα οι επικεφαλής της εταιρείας ανακοίνωσαν την επιστροφή της προηγούμενης Coca-Cola. Tην ημέρα της ανακοίνωσης, το αμερικανικό τηλεοπτικό δίκτυο ABC διέκοψε τη ροή του προγράμματός του για να βγάλει έκτακτο δελτίο.


ierax analytix

Ακόμη ένα πολύ ξεχωριστό και πρόσφατο case study σχετικά με το πόσο σημαντικό είναι μια εταιρεία να δοκιμάζει στους καταναλωτές της μια οποιαδήποτε αλλαγή σχεδιάζει να κάνει σε ένα καθιερωμένο προϊόν της ή στην καθιερωμένη γκάμα προϊόντων της.
Ειδικά όταν αφορά τη σοκολάτα 🙂

Χριστουγεννιάτικη Έρευνα: Ψωνίζουν οι Θεσσαλονικείς; (τι, που, πόσο) μέρος 1ο

Χριστουγεννιάτικη Έρευνα: Ψωνίζουν οι Θεσσαλονικείς; (τι, που, πόσο) μέρος 2ο